tisdag 10 augusti 2010

Glutenfria våfflor

Ikväll har jag för första gången gjort glutenfria våfflor! Den store sonen blev väldigt nöjd över att kunna njuta av våfflor även i fortsättningen, trots att han fått gluten!
Vi kunde sitta på altanen och avnjuta dessa, så än är inte sommaren slut! :)

3 dl glutenfri mix
1krm salt
2 tsk bakpulver
2 ägg
3 dl mjölk
2 msk majsolja

blanda glutenfri mix, salt och bakpulver
vipsa äggen med oljan och hälften av mjölken
blanda äggsmet med mjölet, tillsätt resten av mjölken av vispa till en slät smet.

4 kommentarer:

  1. Vad bra att det funkar utan gluten. Våfflor är ju så gott. Vi äter det oftast på vintern, men jag minns en gång när jag var liten och var in i grannhuset i morfars by och de gjorde våfflor mitt i sommaren och jag tyckte det var så gott. Kanske ska ta och plocla fram våffeljärnet.

    SvaraRadera
  2. Ungarna älskar våfflor så här gör vi dem oavsett årstid ;)

    Receptet går säkert att göra med vanligt mjöl och få dem lika goda med.. Nästa gång ska jag testa med lite olika smaksättningar, som vanlijsocker, bär och kanske kardemumma. Namnam :)

    SvaraRadera
  3. Goda och omtyckta våfflor av hela familjen, de kommer att bjudas till familjen framöver, mumms !

    SvaraRadera
  4. Tack så jättemycket för din recept och blogg! Du är den bästa!

    SvaraRadera